Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Gifteferdig ungdom
NEG_71_14944_He_Hof
Transkripsjon av filen #NEG_71_14944_He_Hof
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
1 Ein skulle helst finna gifta si i samme bygda. 2 Det kunde gå an til dei næraste grannebygda, men helst innen bygda ein høyrde til. 3 Det var også om å gjere at ein var av same sosiale lag. 4 Og det gjalt både søner og døtre. 5 Som oftest avgjorde for- eldra spørsmålet. 6 Det var mest større gård- eigarar som la planer på lang sikt for borna sine. \[s. 2\] 2 7: Det blev fortalt at ofte var det foreldrene som hadde av- tala giftarmål mellom borna som var heilt små. 8 Omgrepet syskenbyte var kjent og var svært bra omtykt. 9 Ofte var grunnen til slike av- taler at det var å få større gardar. 10 Skyldskapgifte måtte ikke være nærare enn tremenning. 11 Det skulde helst ikke være skyldskap på mannssida. 12 Det kunde hende at noen satte sig opp mot foreldra. 13 men det var almindelig meining at blev de sjølv eller brura sjuke – var det straff for ulydighet. 14 Det kunde iblandt finnes de som hjalp dei unge til å sette sig opp mot foreldra. 15: Det kunde være far til den som først satte sig mot giftar- målet, som var opphavsman- nen til spetaklet i ett bry- laup, han leigde andre til å utføre det. \[s. 3\] 3 16: Det er ikke kjent at ein blev satt på prøve – for efter – at den blev be- stått – kunde få gifte sig,- men ein fikk en anbefaling til neste sønn – eller datter, og kunde da få ein som kanskje ikke var så godt utrustet med evner. 17: Almindelig arbeidsfolk – husmanns- folk – og fiskarar – stod mykje friare med hensyn til giftar mål. 18 – I vår bygd skulde helst ikkje enker gifte sig oppatt, men enkemenn kunde gifte sig – ofte nokså snart efter \[?hustruens\] død. 19 Gutta kunde nok velge meir fritt og var det ei gjente som var litt meir velstående var hun lens for beilere. 20 noe varsel om hvem dei skulde gifte sig med er ikke kjent 21: Noe middel til å tvinge til kjærleik til ein veit vi ikke, men når ei gjente lika ein gutt godt vart det fortalt at ho hadde forskjellige metoder til å få han intresert. Ein av desse var ho hadde en kniv som ho fikk smette i ei lum- me til han som ho lika. Eller far til gjenta gikk til den guten han hadde utsedd og sa at dattera hans vilde «manne» sig. \[s. 4\] 4 23 Gutar og gjenter skulde helst ikkje tala saman eller ha fylgje om dagen. 24: Trur ikkje det er slutt endå. 25: nattegangar eller «utpågång» blev det kalt. 26: nokon skilnad på nattefriing og natteløyping veit vi ikkje. 27: ett par gutar gjekk gjerne ilag. 28 og før dei var konfirmert var dei ikke med. 29: Helst fra same grenda. 30: Det var nok helst bønder. 31: «romjula» – blev nok flittig benyttet – da det var arbeidsfri. 32: Samholdet mellem gutar i eine grenda mot andre gutelag var godt. 33: Bondesønen og tenestegutar gjekk aldri i saman. 34: Onsdag – og Lørdagskveldene var 35: som oftest «gudskjelovkveld». 36: – før jul – påskeveka og likeeins når det låg lik på garden var det stilt med «utpågång». 37: Det var nok visse grupper som hadde visse strok. 38 og når dei kom fram hadde dei ett signal som alle for- 39 stod. men noko vers har vi ikkje fått høre om av nokon. 40 Det var nok ikke alltid så stille. 41: Forelder og husbondsfolk så ofte på disse vitjinger med tål – det hørte nesten til. \[s. 5\] 5 42: Jentene var ofte litt kostbare, og gutane 43 måtte nok vise frem og fortelle hvad de hadde med. Brennevin tåltes ikkje. 44: Jentene hadde vafler eller kaker. 45 men noko gåve veit me\[-d\] ikkje om. 46 – ofte blev det fort slutt på det. 47 – men ein kunde nok bli igjen av flokken – og de andre kom og spurde efter han seinere. – 48: 49. Dei viste nok om han. 50: Det kunde ofte ta lang tid at same guten gjekk til same gjenta. 51: guten laga enten \[?skinn\] eller \[?fat\] og gjenta strikka strømper eller smetta hoseband. 52: – Vart det spetakkel med den eins- lege nattefriaren var det helst satt i gang av ein forsmådd. 53 Kattemusikk var jamt i bruk. 54: og gjorde ikkje guten og gjenta noko vesen av det – vart dei lei og gjekk. 55: foreldra så sjølsagt guten an og fant dei ut at han var bra så gav dei sig ikkje ut med dem. 56 og – forlova vart dei regna for å væra. 57: Nattefriing på sætra kom mange ilag og det vart oftest mest moro. 58: På kyrkjebakken tala skjelden ung- dommen, men på heimveg laga det seg så det bleiv en helt gjeng. 61: gjentene venta nok, men det var nok dei som var om seg 62: da og og da begynte dei å skriva brev og gi dem eller fikk ein til å overlevere. 63 Påskeegg var nok heltt framand 64: Leik var det ofte ikkje langt fra kyrkja. \[s. 6\] 6 67: gjestebod for ætta blev helst i begra- 68: velser. – God skikk laud at jenter og guter skulde halde seg kvar for seg. 69: – Det var husmora som skulde avgjera hvem som skulde sova i lag på flatsenga. 70: Stabbedansen var i bruk ved bryllaup i begynnelsen av 1900. og det var gjort 71 forsøk på å få slike dit som var i lag. 71 men ikkje som kritikk – heller som offentlig- \[?gjerelse\] 73 Dei måtte i alle fall drikka av same ølkrus. 74 Dugnad slutta med fest og dans. 75: gjiftefærdig ungdom møttes ofte på auk- sjoner og det var av og til dans der. 76: – Første uken av Mars var årviss marknad. 77) og der var det også and- 77 ledning til dans og leik. 78 Samanskotslag var almindelig i eldre tid og unge og eldre var med. der var mat drikke og leik. men noko navn på slike kan ikkje huskes fortalt. 80: gjentegjestebod var en årvis fest 81 og det var da gjentene som baud inn 82 gutar – og det var og de som sørget for mat. Eggedosis var det dessert og om det høyrde med til løna er ikke fastslått. 83 Det kunde være forskjellig men 50-60 stykker. 84: Laudag blev helst brukt ved slike lag. \[s. 7\] 7 85: Det var leik og forskjellig kappstrid. 86: noe liknende gutelag var ikkje almindelig. men fest ellers var det jo guter som baud til. 87: og der var det som i gjentelag – det var også spelemenn i dei. 88: – Det var bare ved Jonsok – det at ung- dommen samlest – fast hver sommer. 89 Bærsundag var ikke kjent på våre kanter. 90 men fisketurer var det nok ofte flere ilag. 91 samenkomster på søndagskvelde med leik – 92 var ikke så skjelden, men det var ikkje 93 eldre med så vidt jeg har fått høre. 94 Det var samling på Jernbanestasjon og da gikk guter og gjenter kvar for sig. 95: Samkvem om kvelden (Kveldsete) har ikke vært brukt her eller noe lignen- de der flere enn husets folk har deltat. 101: Når hus til dans var skaffet så hjalp gutar og gjenter kvarandre med tilstel 102 linga og 102) gutane sytte for spellmann 104 Det vart ikke oftere dans om trekkspellet blev tatt i bruk. Sangleik var ofte brukt. 105: Ungdommen møttest ofte i kjelkebakken og med ski og skøiter. 106: Det var enkelte husbønder som ikke tillot gjenter å være med på disse. Gutar derimot fikk være med oftere. - grunnen til at det var enkelte som \[?voktet\] sine tenarar var religiøse. 110: Det var sjølvsagt at born og tenarar rettet sig efter det.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste