Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Gifteferdig ungdom
NEG_71_14494_Ro_Sokndal
Transkripsjon av filen #NEG_71_14494_Ro_Sokndal
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
1 Synet på giftermål Lat meg fyrst seia at Sokndal er ei kystbygd og at her så tileg som i 1860 åra var gruvedrift og at mange av dei gamle skikker har forsvunne. Her er heller ingen storgardar, så dei sosiale forholl har vore og er demoka tiske. Det er helst slik, eller det har vore slik at ein skulle finna gifta si i sama bygd eller grannelag. Mange hadde vore vener frå dei var små. I eldre tid kom folk ikkje så langt og såg ikkje korkje gjenter eller gutar utanom si eiga bygd. - Der er eit gamalt ordtykkje som seier ”Min fars bestefar, va eingong så langt at han hadde sett sjøen han sa at ollan dei velta så kniv skafta.” 2 Mange såg mæ mistru på eit gifte mæ ein framand, til dei fekk sjå korleis det jekk. Vart det van? heppa? av det sa deig jerna: Det tenkte eg”. Sl lag mæ eit mennesje dei \[s. 2\] dei hadde så lite kjennskap til Dette har vel vore nokså internasjonalt i gamal tid. Ei gravskrift på Lyn? Danmark skal i gamle dager hatt denne innskrift Noko\[?\] over å vil hente vand. han er forvist en dårlig mand. Det fik Mads Mule og jeg bekjende vi tog os begge en Sjællands kvinde. 3 Ja. 4 ja. 5 I eldre tid var det hlst så. 6 7 Eg kjenner ikkje til noke. 8 Eg har haurt orda systerbyte syken- byte, men det er meir eit ordtykje t.d. når fleire gutar og jenter fråd ei same tvo familier vert gifte. 9 det var for det meste ynskje om å styrkja ætta. 10 Folk trudde og trur at det var u= heldigt at t.d. syskindbarn gifta seg saman, men det har vore gjort noke likevel. Tremenningar og fir= menningar, er det ikkje fullt så illa med. 11 Det har eg ikkje haurt noke om. 12 Her er linje/lenje? Sidan \[-sidan\] foreldra bestemte kven borna skulle gifta seg med. 13 Eg haure dei sa det i min borndom, for 70 år sidan 14 I den tid, ja 15 Nei \[s. 3\] 16 Foreldra har hatt lite å seie i dei seinste 75-100 år. Men dette har nok hendt 17 Det har nok vore slik 18 ” ” ” ” ” 19 I den tida fyr folk bejynte til å reisa til Amerika, då det var vonlaust til å tena pengar hendte det nok tidt at gutar gifta seg med gjenter så hadde pengar eller gard, sjølv Dei kunne nok velja nokså fritt \[om gjenta var noke eldre\] 20 Folk hadde mange slags varsel i gamle dager, som dei trudde på T.d. var julafta ein slik dag. 21 Folk trudde på slikt for lenge sidan. 22 Dei trudde vist på det. 23 Dei skulle vist helst ikkje ha fylje om dagen. II Nattefriing Det var slutt med nattefriing i god stunn fyr mi tid. Det kan ha tvo grunner. Først dei enkle livsvilkår, der var injen kakser. Den andre og kansje den største var at ”Haugamenne” var svært sterk i Rogaland 24 Etter det eg kan finne ut var der lite av det i det 19 hundradåret, det var ikvartfall heilt slutt i 80 åra 25 Nattlaupar 26 Det var vist det same. 27 det var vist forskilligt. 28 Truleg 29 Truleg frå same grenda 30 Der har aldreg vore noke storleg skjeld nad på dei sosiale lag her. 31 Sokndal var den gong svært avstengt \[s. 4\] frå landsida, så der var vist ikkje ”framande”. 32 Det var nok båte = og, 33 Truleg 34 Nei 35 Det var truleg helst laurdagskvell 36 Truleg når noken låg lik på garden 37 Ukjendt 38 ” 39 ” 40 ” 41 Det seies at dei lika det ikkje 42 Truleg 43 ” 44 Truleg at dei hadde noke å by på 45 Truleg 46 Ukjendt Den einslege nattefriaren 47 Truleg 48 Ukjendt 49 ” 50 Etter gamal skik gjekk han ikkje mange gonger vist han ikkje meinte noke meir enn eit laust venskap. 51 Ukjendt folk hadde ikkje mykje til å rutta med i gamle dagar. 52 Ukjendt 53 ” 54 ” 55 ” 56 ” 57 Her er injen sætre. III Andre måtar som førde ungdommen saman slik at dei lærde kvarandre å kjenne A på kyrkjeveg 58 ja 59 ja t.d. sukker 60 Kan henne 62 Dei skulle helst det, ellers sa dei den gjenta va ”framlaupen. 63 Eg har haurt noke slikt. 64 Ja. 65 Nei 66 Nei ikkje nær kyrkja B Gjestebod med eldre 67 Dei hadde gjestebud ved alle dei nem= de ting. 68 Helst det 69 Ukjendt 70 ” 71 ” 72 ” 73 ” C Andre høve der eldre var med 74 Det var sume tider der var dans, men ikkje altid. 75 Sume tider 76 ja i Egersund og Stavanger. 77 Ukjendt 78 Det var helst unge ugifte så gjekk på slike samankomster. 79 gjestebod eller ball. D. Samkomer der ungdommen var mest for seg sjølv a Om sumaren 80 Ukjendt 81 Ukjendt 82 ” 83 ” \[s. 6\] 84 Ukjendt 85 Om sumaren var ungdomen mykje saman både på vegkryss og i skog og mark. Dei hadde leik dans og sang. Leikene var. ” Til sæter” ”Hvad skal den på ballet gjøre” ”Napoleons mars ”o. f. a. Det var helst søndags= kvell dei var samen. 86 Her er injen sætre 87 Ved samankonster var der altid spillemenn enten med trekspil eller munnspil. 88 ja ved jonsok, då hadde dei bål (vorde) på ein høgde å helt det gåane heile natta 89 Ja, på \[-ukjent ord\] sundagar det var fint vær. 90 ja 91 ja 92 Ikkje det nnoken minnest 93 ja. 94 ja. b. Om vinteren 95 Det hendte, men det var ikkje vanligt det noken minnes 96 Det kunne vera av og til. 97 Ingen fast rekkje 98 Nei 99 Helst bygdeveien 100 Det var ikkje godt fyr undommen i gamal ti helst om vinteren, men i mange grender var der huse med mykje ungdom, der dei fekk koma inn å ha noke stille moro t.d. ”Vera vammel” ”Slå på ringen” ”Nume- \[s. 7\] rera ”Selja \[?lessel\]” o. s. b., dans var det mindre av 101 Noke hus var vandt å få men dei kunne få være ei tid enten i dagleg, eller storstova ein sun- dagskvell, noke matstell var der ikkje. 102 Der var mykje ein av gutane så hadde eit munnspil, ellers tralla å song dei. 103 Der var injen utgifter. 104 ja. 105 ja. 106 Der var få foreldre så sette seg imot, at ungdommen kom lidt ut ialfall for dei seinste 75 år. 107 Gutar fekk gå så dei vilde, det var lidt verre for gjentene. 108 ja. Husbonden hadde injenting å seia, ikvartfall svært lite. 109 Det måtte og ære religiøse. 110 I mi tid retta dei seg lite etter slikt forbod. IV Juletråd 111 Ukjendt her 112 ” ” 113 ” ” 114 ” ” 115 ” ” 116 ” ” 117 ” ” 118 ” ” 119 ” ” 120 ” ” \[s. 8\] 121 ” ” 122 ” ” 123 Ukjendt her. 124 ” ” 125 ” ” 126 ” ” 127 ” ” 128 ja det var vanlig seiemåte at gjentene hadde lov å fri 29 februar eller i heile skotåret. I kring hundred års skiftet var det 8. År mellam tvo skotår. Då terga dei gjentene med at nå måtte dei fri dette året for neste skot år vart dei for gamle. \[-Eg veit ikkje\] 129 Eg veit ikkje om noken likefram har kome seg til å fri, men der har vore gjenter som har slåt på snok så det har vore nære virkelig friing.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste