Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Høgtidsmat ved familiefestar
NEG_39_9544_VA_Kvinesdal
Transkripsjon av filen #NEG_39_9544_VA_Kvinesdal
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
: 1: Det har alltid vært og er skikk at nabokoner slektninger og venninder kom med mat til barselkona. 2: De kom helst enkeltvis. 3: Har ikke hørt om at de avtalte seg innbyrdes hva de skulle ha med seg. 4: De begynte 2 – 3 dager etter fødselen. 5: De kom bare en dag en gang. 6: I gammel tid kom de med klinte lefser med ”skonning” på eller et fat gomme eller grøt. Var det nygifte uformuende folk, så fikk de gjerne et lite jordstykke i fødselsgave. 7: De gav bare en gang. 8: De kom med barselgrøten i emaljerte fat. 9: De talte om å gå med barsel- mat. 10: Kona gikk selv med barselmaten, bare i sykdomstilfelle sendte de større døtre eller tjenestejenter. \[s. 2\] 11: Det ble regnet som usømmelig dersom mannen fulgte med. 12: Sendingsfolket skulle få traktering 13: Har ikke hørt noe navn på slike gjestebud 14: Barselkonen holdt et konemåltid som de kaldte barsøl. 15: Ugifte mødre fikk også barsel- grøt det smakte av sensasjon. De skulle se hvem som barnet lignet på. 16: Den gamle skikken med grøt eller gomme og lefser holdt seg lenge til bortimot 1920, da ble det konditorkaker, serlig kringler, blomster. 17: Konene hadde en liten gave til den nyfødte gjerne krus eller skeier. Jeg har sett skeier i bygda med årstall som er over 100 år. Gamle. De gav også klær til den nyfødte. 18: Man har samme skikken enda. 19: I dåpskalaset ble alle de nærmeste slektninger innbudt. Fadderne kom da med sin fadder- gave. En av de store gardene i bygda ”Faret”, skal en gang være gitt som faddergave sier sagnet. 20: Gjestene hadde sendingene med seg når de kom. Det var ingen bestemt spiseseddel. \[s. 3\] Dåpsselskapet het barsel. 22: Fadderne kom alltid med de største gavene. 23: Den gamle skikken har holdt seg til nu om enn formene har skiftet. B 24: Fødselsdagen har blitt feiret for barn i over 70 år, men jeg har ikke hørt om at de voksne feiret dagen i eldre tid. 25: Man holder en liten familiefest hvert år, men bare ved runde tall f. eks. 50 år, 60. 70, 75, 80, 90 år kommer det i blad. Etter man blir 90 år feirer man fødsels- dagen hvert år. Ganske nylig var vi gjester hos en 99åring. 26: Bare noen få blir bedt eller slett ingen, men gjestene kommer ubudne for å ønske til lykke med dagen. 27: De fleste har en gave med, gjerne en blomst eller en bok, andre gir bløtkaker eller kringler. 28: Det kjender jeg ikke til. 29: Det skal være middag for de innbudne, senere er det kaffe eller sjokolade med kringler og bløtkaker for alle som kommer. C 30: Konfirmasjonen har alltid blitt feiret som en stor høitid så langt tilbake det går sagn. 31: Man har like stor tilstelling til \[s. 4\] et konfirmasjonsselskap som til et brøllup. Det har nok vært i bruk siden konfirmasjonen ble innført. 32: Man pleier å be nærmeste slekt og venner. Den som er tidlig ute får kanskje både prest og lærer til gjester. 33: I gammel tid kom de med sendinger, nu kommer gjestene med gaver. 34: Det er en gammel skikk å gi gaver til konfirmasjonen. De ubudne gir også gaver. D 36: Har ikke hørt om forlovelsesgjestebud, festerøl kalte man det. 37: Skulle det være noe til bryllup måtte det vare i minst 3 dager. Men det er ca 70 år siden det ble holdt et 3 dagers bryllup i bygda. Går man 100 år eller lenger tilbake i tiden så feira de bryllup både i 8 og 14 dager. Til et slikt stor-bryllup brukte man 3 anker brennevin og opptil både 10 og 12 tønner øl. 38: Til middag skulle det være ertesuppe, den skulle være så tykk at skeia skulle stå uten å falle. Til de andre måltider var det kaffe og klint lefser, hellekaker og brød. Siste måltid om kvelden var graut eller velling. 39: Alle gjester kom med sending, økono- mien avgjorde sendingens størrelse. \[s. 5\] 40: Smøret skulle pyntes på en spesiell måte. 41: Det er ukjent her. 42: Har ikke hørt annet ord enn sending. 43: Gjestene brakte sendingen. 44: Har ikke hørt noe om det. 45: –”-- -”- 46: –”-- -”- 47: Det siste 3 dagers bryllup ble holdt 22\\3 1887. Ved denne tid sluttet man med å brygge malt-øl til store ”veitler” 48: De som ikke har hus sjøl, holder gjerne bryllup på hotell, eller 49: reiser til en by og lar seg vie uten å holde bryllupslag. 50: De får bare bryllupsgaver av de få innbudne. 51: De fleste har gjerne et lite fest- måltid på bryllupsdagen hvert år og stor fest ved runde tall f. eks. sølv- gull- og diamantbryllup. E 52: Nærmeste slektninger blir budne. Hele bygda var inndelte i ”belag”. Alle voksne visste hva for et belag de hørte til og alle i belaget var sjølbedt. 53: Gravølet varte bare en eller 2 dager. Som regel skulle man ha mat 3 eller 4 ganger den første dagen. \[s. 7\] eller to matbid nå. 66: Den som nyter alkohol nå blir sett på som et ”utskudd”. 67: Det er blitt en fast skikk å holde begravelsesmiddag på bedehus. 68: Det er ca 20 år siden de tok til å sende skriftlig innbydelse til gjestene. 69: Det ble vanlig å avertere dødsfall i avisene i 1910 – 20 årene. F 70: Det har ikke dannet seg noen tradisjon om hva en skal ha til mat 17. mai. 71: Alle i bygda feirer morsdag, det har man gjort siden dagen ble stiftet. 72: Enkelte feirer farsdag, men ikke så alminnelig som morsdag. 73: Vi har ingen bestemte retter på disse dagene. 74: Noen bestiller kaker hos bakerne. 75: Mors- og farsdagen ble kjent gjennom avisene.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste