Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Høgtidsmat ved familiefestar
NEG_39_8648_Te_Sannidal
Transkripsjon av filen #NEG_39_8648_Te_Sannidal
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
: A. Fødselen 1: Det var vanlig skikk å gå med mat til barselkoner. 2: De nærmest boende kom enkeltvis, de som hadde len- ger veg første søndag etter fødselen, ofte noen dager etter, men helst ei veke. 3: Det var ingen avtale om maten. 4: Ikke noen bestemt dag, men temmelig snart etter. 5: Bare en gang skulle de komme. 6: Det var graut, fløtegraut var en raritet. Det var helst risengraut (gryngraut), men den flaut i smør. 8: Det er lenge sida de brukte trebutter, det var blekkterriner, fint utfasa på sidene, eller stentøy. 9: Det bruktes ikke annet enn graut det folk husker. 10: Når de kom enkeltvis var det alltid kona sjøl, men ellers mann og kone og de barn som ikke kun- ne være aleine heime. 11: Ingen har hørt at det var usømmelig at mannen var med. 12: Sendingsfolket fikk kaffe, julekake og lefse. 13: Det var «reine gjestebodet» - grautgjestebod kalla de det. Alle måtte smake på grautene og kyte av de. «Det er ingen graut så god som bærkjerring- graut» hermer de etter en liten gutt på Dobbe. 14: Ukjent. 15: De nærmeste konene gikk også til slike som hadde fått barn ugift, men der var ikke gjestebod. 16: Skikken var i hevd til første verdenskrig, siden er det stadig blitt mindre. Men ennå holder en- kelte den gamle skikken oppe. 17: Det var ingen gaver ved siden av grauten. 18: Nå gir en et stykke tøy til kjole til barnet, et glassfat o. l. De siste årene blir de fleste født på fødehjemmet i Kragerø og da sennes gjer- ne blomster. 19: Det var svært lite av dåpskalaser før, mer nå. Det var fadderne og aller nermeste familie. 20: Ikke noe serskilt navn, - det var et lite lag. 21: Det var ikke sendinger, gudmor hadde en gave, og det hendte at karfadderne og ga en gave, men ikke skikk. 22: Det er serlig gudmor i dag som må gi gave, med de andre så ymist. \[s. 2\] B. Fødselsdag 24: Fødselsdag for barn ble ikke feiret, for voksne av og til, helst når de var i høg alder. 25: Bare ved runde tall, men er de over 80 hvert år. Det har rent tatt overhånd under og etter siste krig, og flere er «bortreist på dagen». 26: Før i tida bad de slekt og venner og naboer, men nå blir ingen bedt. De kommer ubudne. 27: Det er skikk å ha noe med, også ubudne har det nå. 28: Ukjendt. 29: Sjokolade og kaffe, kringle, lefse og bløtkake, men ikke lys på. C. Konfirmasjon 30: Det var ikke fast skikk med gjestebud på konfir- masjonsdagen før i tida. Men når de hadde lag bad de de nermeste. 31: Nå er det vanlig med lag, det kom i bruk under og etter første verdenskrig. 32: En ber familie og naboer, og ofte lærer og prest. 33: Det var ikke sendinger, «det ville vært en for- nermelse», og de gjør det ikke nå heller. 34: De som er bedt gir gaver, før ga ingen andre, men nå møter de ved kirken og overdynger konfirmanten med gratulasjonskort. (A.) 35: Det kjennes ingen bestemte retter. D. Bryllup 36: Forlovelsesgilde kan en ikke huske noe om. Alt «gikk så hemmelig for seg» til bryllupet stod. 37: Det holdes ikke noe serlig forlovelseslag nå hel- ler. Forlovelsen kunngjøres i avisene før lysingen som regel. (A.) 38: Be’armannen kom gjerne 8 dager før bryllupet. Han måtte be før han satte seg, og fekk så dram og kaffe. Skulle han be mange hendte det de måtte kjøre han heim 38: Første dagen kom gjestene tidlig om morgenen, det var gjerne fredag. Hver enkelt ble ønsket velkom- men av kjøgemesteren, fekk dram og ble bedt inn i bryllupshuset. Når alle var samlet kom kjøgemesteren og sendte rundt en stor ølbolle som alle drakk av. Så var det tilbords , i høysetet sat brudefolkene, nest dem brudekonene, brudgomsmennene og de to bru- desvennene med hver sin pike. Spillemannen hadde hele tida stått ved døra og spilt dem inn. Nå fikk de: a) mat og kaffe og kaker, og så bar det til kjerka. b) når de kom fra kjerka var det fersk suppe, kjøtt, kake og øl. Drammeglass og flaske gikk rundt. Til kveldsmat var det kaffe, smør og brød, øl og melk. c) faste retter var fersk suppe og kjøtt og risen- graut. d) Andre dagen kokte de risengraut i bryggerhuset, alle gikk med sin tallerken for å hente graut, de para seg med spillemannen foran, og dette kalla de «bruregrauten». Tredje dagen mest tura og drakk de, om bryllupet varte så lenge. 39: Sendingene var mest lefse og julekake. 40: – 45. Ukjent her. 46: De hadde ei til å koke, det var «kokke». 47: Det er slutt med flere dagers bryllup, det kom vekk under første verdenskrig. 48: En sjelden gang på hotell. \[s. 3\] 49: Når det er eldre som gifter seg, hender det at de reiser til et annet sted, eller reiser bort straks etter kontorvigsel. (A.) 50: Da får de ikke noen gaver. 51: Bare sølv og gullbryllup, diamant og jern. E. Gravøl 52: Be ‘armannen gikk rundt og bad til begravelse. Det var be’arlaget som ble bedt, og familie. 53: Det hendte gravølet varte to dager, men sjelden. 54: De fikk dram når de kom, og siden gikk ølbollen rundt. Så sang de ut liket. Når de kom fra kjerka var det fersk suppe, kjøtt, øl og dram. Så kaffe og kaker. Servert ved langborder. 55: Ikke kjendt at det var mat en ikke måtte ha. Men etter den store kristelige vekkelse i 1885-1887 ble det jamt slutt med øl og dram i gravferder. Det holdt seg lenger i bryllup. 56: Det kalltes bare «medda». 57: Alle gravferder ble holdt i heimene. 58: Gjestene hadde sendingene med. 59: Før hadde de lefse og julekake med, så bestilte kaker, begynnelsen av århundret og utover til 1920årene var det toppjulekake, tre eller fire svære lag, bred nederst, mindre oppover, som ei trapp og navnet på den døde sto rundt i sukker. Nå er det kringle, sukkerbrød, litt lefse fra enkelte. 60: – 61. Ukjent her. 62: Det var forrige verdenskrig som gjorde slutt på en del, men i 1920 og 30 årene var det på går- dene skikken å samles kl. 10: smørbrød og kaffe, så tilbake til middag: Ferskt kjøtt og suppe, og sviskegrøt eller aprikosgrøt, og så senere på kvel- den kaffe og kaker. Etter siste verdenskrig er det vanlig overalt å samles kl. 13, dra til kirkegården og ved tilbakekomst til hjemmet å få kaffe og smør- brød og litt lefse og kaker, og senere på kvelden det samme om igjen, da av og til med bløtkake også. (A.) 63: Slutt med alkohol i sterkere form fra 1885 etter den kristelige vekkelse. I 1920-40 iblant pils og (B.) bayerøl, nå er middagen og dermed ølet falt bort. (A.) 64: Alkoholbruk lenger ved brylluper, men også der vesentlig borte nå. 65: Se spørsmål 62, svaret. 66: Se spørsmål 63, svaret. 67: Har ikke hendt. 68: Bare utenbygdsboende bes skriftlig. De andre enten ved en be’armann eller ved telefon. (A.) 69: Antakelig i 1890 åra og utover. F. Nye fester 70: Ingen tradisjon om 17. mai mat. 71: Det er mange som feirer morsdagen, serlig eldre utflytta barn husker på den, en liten gave. Det begynte i 1930 åra. 72: – 73. – 74. Ingen feiring av farsdag, ingen serskilt rett, ennå liten reklame her i distriktet. 75: Gjennom aviser og ukeblad og omtale på preke- stolen og i Menighetsblad. (A.)
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste