Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Høgtidsmat ved familiefestar
NEG_39_8461_MR_Kvernes
Transkripsjon av filen #NEG_39_8461_MR_Kvernes
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
: A. Fødselen. 1: Ja, og det er det enno. 2: Enkeltvis, dog kunne det hende at flere kom samtidig men det var tilfeldig, ikke etter avtale. 3: Nei. 4: Det var ingen bestemt dag, men de kom ikke de første 2-3 dager. 5: En gang hver. 6: Det var før uten unntakelse graut, senere blir det variert noe slik at noen xxx gir en kjøttrett, andre en kake o.s.v. 7: Se under 5. 8: Barselgrauten eller segegrauten ble bragt i porse- lensskaal eller i steintøyterrin uten lokk. Andre kar vet jeg ikke om har vært brukt. 9: Betegnelsen var barselgraut eller sengegraut, og disse betegnelser gjelder fremdeles ogsaa etter at annen mat enn graut blir gitt. 10: Det var alltid kona som gikk. 11: Kona gikk alltid al\[l\]ene men det kunne unntaksvis hende at hun hadde ett av sine egne barn var med, helst en smaajente. Mannen var alldi med. 12: Ja, det var helst kaffe og smaabrød. Det var ingen forskjell om den nyfødte var gutt eller jente. 13: Jeg har ikke hørt noe navn paa dem. 14: Ukjent her. 15: Det var bare gifte mødre som fikk slike besøk av nabokoner. Derimot kunne ugifte kvinner faa besøk av være slektninger. 16: Det er vanskelig aa angi noe bestemt tidspunkt for naar det ble vanlig aa gi noe annet enn graut, men en kan vel regne med at det begynte med litt varia- sjon for 20-30 aar siden. Graut er dog enno det vanlige. 17: Det har jeg alldri hørt. 18: Gaar fram av foranstaaende. 19: Ja, det var først og fremst fadderne og saa en del av nærmeste slekt. 20: Det het barsel. 21: Nei. 22: Se foran. 23: Det er ingen nevneverdig endring skedd i senere tid. \[s. 2\] B. Fødselsdag 24: Fødselsdagen for baade barn og voksne ble før ikke feiret med noen særlig festlighet. No blir dagen feiret med en ekstra kopp kaffe eller sjokolade med kaker eller smaabrød, men bare av husets folk. I senere tid blir eldre folks fødselsdager, naar det gjelder runde tall, feiret mer ekstra. Dette gjelder først og fremst folk som har et mer kjent navn enn vanlig, og som regel paa 50 aarsdagen. 25: Se foran. 26: Det er bare nære slektninger, i unntakelsestilfeller venner, som blir bedt. Ubudne kommer ikke almindelig, men er det en kjent «størrelse», som har gjort en inn- sats paa ett eller annet omraade, hender det at han blir bragt gratulasjoner ogsaa av ikke innbudne. 27: Det er ikke almindelig aa gi gaver. 28: Det har jeg ikke hørt. 29: Jeg kjenner ikke til at der er skjedd noen forandring i senere tid. I denne forbindelse kan jeg nevne at den van- lige betegnelse for fødselsdagen er gebursdag. Dette er gammelt og gjelder fremdeles. C. Konfirmasjon 30: I eldre tid ble konfirmasjonen ikke feiret med noen festlighet, dette ble først almindelig for en 10-20 aar siden. 31: Besvart foran. 32: Nærmeste slektninger og delvis naboer. Det er ikke vanlig at lærer og prest blir budt. 33: Nei. 34: I senere tid er det blitt vanlig med gaver. Dette gjelder først og fremst nære slektninger og andre innbudte, og saa de som har staatt faddere til kon- firmanten. De skal huske konfirmanten med en gave. 35: Ukjent her. D. Bryllup 36: Det har jeg ikke hørt om her. 37: Ingen forandring. 38: a) Minst 4, tidligere 5. b) Første dag: frokost: kaffe med smørrebrød, middag: - etter hjemkomst fra kirken – kjøttrett, oftest kjøttsuppe (sodd), no\[e\]n: kaffe med smørrebrød og kveldsmat: rømmegraut (bruregrauten). Andre dagen: middagsmaten var en fiskerett helst nysaltet fisk, de andre maaltider som første dag meddi at rester av rømmegrauten ble spist sammen med smørrebrød til frokost og no\[e\]n, kveldsmaten var dog som regel smørrebrød. Tredje dagen: som andre dagen. I gammel tid ble det den dag servert saakalt heimfarsuppe. c) Ja, bruragrauten. d) Besvart under b, tredje dagen var det lag for hjelperne, (fjerde dagen hvis det var 3-dagers bryllupp.) \[s. 3\] 39: Sendinger, eller beininger som det kaltes her, var det slektninger og nærmeste naboer som sendte eller tok med seg nar de kom til bryllupet. Det var mat: smør, brød og smaabrød, lefse og rømmegraut i kommer. Kjøtt har jeg ikke hørt om ble brukt her. 40: Smørret ble bragt i smørformer, brødet ble i eldre tid, for 50-60 aar siden, ofte bestilt hos en baker i byen og da i form av svære runde kaker, og disse var ofte pyntet med innskifsjoner som var paalagt kakene med hvit skrift. Dette minnet noe om teksten paa gamle ølboller. Det var ingen regel for hvad og hvormeget hver skulle levere, enhver ga etter sin evne. 41: Nei. Her var imidlertid en annen form for beding: Det var vanlig at en ba om melk og rømme til bryl- luppet, og dette bare i det nærmeste nabolag. De som bragte melken og rømmen, gikk med denne kvelden før brylluppet. Det var som regel unge jenter som gikk med melk og rømme, døttre eller tjenestejenter. Disse skulle saa være i brylluppsgaarden en tid utover kvelden og natten – og delta i dansen. 42: Beininger. 43: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx Besvart under 41. 44: Besvart under 41. Noe navn paa festen her jeg ikke hørt. 45: Det var unge jenter som bar melk og rømme til bryl- luppsgarden kvelden før brylluppet, enten døttre eller tjenestejenter. Se under 41. En smakebit skulle være med tilbake. 46: Det var hun som hadde ansvaret for matstellet, noen tittel har jeg ikke hørt hun hadde annet enn matmor. 47: Paa bondegaardene og ofte ellers er det enno vanlig med 2 dagers bryllupp, oftest er brylluppet lagt til en lørdag og en søndag. 48: Det hender, men sjelden. 49: Under krigen, da det ikke var høve til kirkelig viel- se, ble dette til dels almindelig, og det er en del som som gjør det ogsaa etterpaa. 50: Da er det bare de nærmeste slektninger som gir gaver. 51: Nei, bare sølvbryllupp og gullbryllupp. \[-52\] E. Gravøl 52: Slektninger og en avgrenset nabokrets. De ble person- lig innbudt av den som sto den avdøde nær. 53: Bare en dag. 54: Maaltidenes antall og art var som ved 1. dags bryllupp Serveringen var alltid ved langbord. 55: Det har jeg ikke hørt. 56: Det har jeg ikke hørt noe om. 57: Det ble alltid holdt i hjemmet, \[eller\] bare hvis det var særlig trangt om rom paa en nabogaard. I aller siste tid er rent unntak\[k\]elsesvis gravøllet holdt i bede- hus eller i forsamlingshus. 58: Beininger og melk og rømme var som ved bryllupper. 59: Det har jeg ikke hørt noe om. 60: Nei. 61: Ukjent her. 62: Flere dagers gravøl har ikke vært vanlig\[h\] her, i hvert fall ikke i de siste 60-70 aar. 63: Saavidt jeg vet har bruk av alkohol ikke vært vanlig \[s. 4\] ved gravøl her. For ca 60 aar siden husker jeg dog at jeg som smaagutt var i et grav\[l\]øl der det ble servert vin. Men slik servering er for lengst slutt. 64: Nei. 65: Gjestene faar en enkel frokost, kaffe og smørrebrød, naar de kommer, middag – en kjøttrett – etter hjem- komsten fra kirkegaarden og saa kaffe en tid etter. 66: Nei. 67: Nei. 68: Her er det ikke brukt aa be gjester gjennom skriftlig innby- delse unntatt naar det gjelder noen som bor saa langt borte at de ikke praktisk kan naaes med munnt- lig innbydelse, men selv da blir det oftest brukt telefon. 69: Det er vanskelig å si med sikkerhet, men jeg antar at det begynte for ca 50 aar siden. F. Nye fester 70: 17. mai. Nei. 71: Almindelig feiring av morsdagen har ikke slaat igjen- nom her. Det innskrenker seg til at barna fritar mor for hennes vanlig plikter den dag og baker en ekstra kake eller lignende. Fraværende barn kan unntakelses- sende et telegram eller hilsen paa annen maate. 72: Farsdagen blir ofret enno mindre oppmerksomhet. 73: Nei. Se dog under71. 74: Forekommer ikke her. 75: Saavidt jeg husker var det prestene som først begynte aa nevne dagen i sine prekener, og saa avisene da. Mork den 1. desember 1953. Ærbødigst: L.J.Mork
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste