Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Høgtidsmat ved familiefestar
NEG_39_8328_Tr_Skjervøy
Transkripsjon av filen #NEG_39_8328_Tr_Skjervøy
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
: A. Fødselen. 1: Ja, var og er, av nabokoner og slektninger, venninner sjeldnare. 2: Enkeltvis. Men inntraff, at to kom samme dag, føre eller ettermiddag. 3: Nei 4: Uvisst. Var – er – det flust med god høveleg mat tok det til frå tredjedagen. 5: Nei, bare en gang. 6: Rue-retten var – er – rømmegrøt, hvis ikke så risengrynsgrøt med smørøye i, flust med strøsukker og kanel, og fersk melk, en liter og vel det. Dette høvde best på gardene, der dei hadde ku i fjøs. Men i tettare grannelag der det var lite melk, kom maten helst til å bli pannekaker og sjokolade. No fær sjokolade bløtkake og andre slags kaker, wienerbrød m.m. være istedenfor graut. Når der ikke var kalva ku ble der alldri graut. 7: Fell bort 8: Maten ble båret til barselkonen av kvinner. \[s. 2\] 39: Høytidskost Steintøyterrin, porselensskål, stor skål (rømmekolle- fat. Hadde de ikke stort nokk lokk, bandt de tynt, fint lintøy over og rundt, jamt i hanke- kurv. Var det fint vær og stutt vei etter slett mark, bar kona eller voksen datter maten (grauten) i hænderne og lita datter melk- spanna, sukret m.m. 9: Jamnast: Barsengmat for maten ble gitt før barseng-kona stod opp. 10: Svart under 8. Der kunne være sjukdom av så- dan art, at husmora ikke vilde våge seg ut, sendte derfor vaksen datter eller tausa. Helst gikk husmora. 11: Nei, neppe. Men skikken var at mannfolk hadde ikke noe å gjøre i barselstua. 12: Var det ikke vårknipe, måtte der settes fram noe – kaffe, pannekaker, vafler eller annet, hvis barselkona hadde såpas hjelp, og fremmedkona hadde tid til å bie. Nei 13: Kjenner ikke til noe namn herom. 14: Har ikke hørt om det, tror det ikke. 15: Ja. Dog unntatt om den trolovede nedkom før vielsen fandt sted og både han og henne betraktedes som gifte. 16: Omtrent fra 1925 og – som ovenfor – i de tettere støk, hvor lite melk, og adkomsten til handel, bakeri, konditori var snar og lett. Ja, ikke å forglemme blomster. 17: Før intett. De mere fornemme i en tid over 1900 tallet, f.eks. halsklut, av fin sort, eller og høvelige barneklær (kluter). Nittet ikke allminneligt. 18: Svart – 17. 19: Ja, efter som god rå eller liten rå. Faddrene, hvis de kunne komme, og naboene. \[s. 3\] 39 Høgtidskost Her har i lang tid vært religiøse folk, som hittil har fordømt all slags festlighet og derfor hos disse ble der ingen fest, ordets rette tydning. Men hos de kondisjonerte handelsmendene, lensmann embedsfolk ble selskap – barn- dåps. Faddrene øverst. 20: Nei – intett bestemt! 21: Nei - « -! 22: Nei - « -! 23: Likedan. B. Hos fattige \[\_meget sjelden\], for unge og gamle nesten ikke. 24: Nu har det liksom tatt til så smått. Hos de opplyste var det før 1900 og utover me- get almindelig, at der var fødselsdags fest, men synes å ha tatt av, sandsynligvis opphørte helt under 4-årskrigen, og nu den dyre tid. 25: Tror svaret er gitt under 24. Men som selskap kom bare budne (til kvells), til visitt 12-tiden hvem som helst, her ute på landet. 26: Enkelte få, men naboer frivillig. 27: Ja, men sjelden, yderst sjelden av menn. Kvinnerne er jo en stand for seg. 28: Nei, ikke det, dog i fint selskap, kjøttrett fast. 29: Ja, dette nevnte modsies, med kaffe til, lys ikke konstant. C. Konfirmasjon. 30: Nei, vet intett herom. 31: Ja og nei. Som annført forann er der lite av feiring ved konfirmasjonen hos de reli- giøse, enkel tilstellning, kaffe helst, sjokolade, kaker iblandt middag av kokmat. Som ovenfor hos opplyste folk har konfirma- sjonsfest-måltid vært fra langt tilbake. 32: Ja, presten klokkeren, læreren. 33: Ja, telegrammer er blitt allmindelig – blomster og gaver av ymse slag. \[s. 4\] C39. Konfirmasjon. 34: Telegrammer, \[enkeltvis\] gaver om ikke buden og ikke fadder. 35: Intett bud herom eller ikke noen skikk. D. Bryllup 36: Nei, ukjendt! 38: Nei, har ikke hørt noe herom, hverken rettenes anntall og rekkefølgen. Men vi kan trygt slå fast at kjøttretten var viss og den bastanteste, enten steik eller kjøttsuppe (kjøttsodd). Sommertid vanket der selvfølgelig avkokt laks som den gang var meget billig. Tredjedags lag høres rent sandt ut for tjenerne eller \[?oppdarne\], idet der utenfor dette sogn hos største gårdbrukere just, når høya var ferdig, at slåttefolkene fikk sin egen fest i bedre oppvartning. 39: Nei, ukjendt. 40: Smørdallen ofte rosemalet og krining for lokkets innerside så kriningen vistes på smøret. 41: Kjenner ikke til dette. 42: Ukjendt. 43: Faller bort. 44: Ukjendte sed. 45: ------- « ------ 46: ------- « ------ 47: Minst 75 år siden. Opphørt. 48: Ja, på kirkestedet, sjelden for brudefølget, som kommer sjøverts, oftere kirkekaffe og så til brude- hjemmet. 49: Ja, to med til vitner. 50: Da, omtrent ingen gave. 51: Somtid jo, men slett ikke allmindelig, og omtr. for «huset». \[s. 5\] Emne 39. Gravøl. 52: Var det stort gravøl med full kost ble en- kelte fremstående og slektninger bedt mundt- lig eller pr. brev, eller bud-bedt, om de vil komme og følge til graven, hvær bedes over en «bank». Hvor fremkomsten er sjøverts til kirken og begravelsen, holdes bevertningen på hotell. 53: Neppe mere enn en dag før, nu bruges ½ dag. 54: Helst ved langbord. 55: Nei, ikke mat, men drikke (alkohol). 56: Nei. 57: Hvis jordfestelsen sker ved kirken ute ved havet, da på hotell, nu, før vel ingen stad. 58: Nu kommer giverne med gaven til bevertnings- huset. 59: Nei. 60: Nei. 61: Nei, nei. 62: Nei «. 63: Der forekom nok en dram, helst utendørs for karerne, ikke mere. \[\_Nu helt slutt!\] 64: Nei. 65-66. Bortfaller. 67: Nei. 68: 30-40 år siden. 69: Omtrent 1900. F. Nye fester. 17. mai. 70: Nei. - - Somme bruker rømmegraut, nasjonal?kost, lefse og nykokt gomme, nylagte egg av stormåsen (Larus maritimus og l. argentalus) som tar til å legge egg i 1. halvdel av mai og første laks i året. 71: Ånei. Men vel om lag 30 år siden sammenkomst i ungdoms- huset, sang, tale, drik, bevertning, kaker, frukt, sjokolade osv. Omtrent opphørt. 72: Nei. 73: Svart under 71. 74: Damerne som ordner med morsdagene, og disse bestem- mer hver for seg, tar imot og serverer. Mannfolkene tar til pengepungen. Ja, der lyses vel: «Til morsdagen», men madammerne og jenterne baker gode saker, lite blir kjøpt. 75: Vel av aviser.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste