Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Høgtidsmat ved familiefestar
NEG_39_8263_Øs_Askim
Transkripsjon av filen #NEG_39_8263_Øs_Askim
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
\[\_A. Fødslen.\] 1: Det var skikk at nabokoner og slektninger kom til barselkonen. 2: De kom enkeltvis. 3 Nei ingen avtale. 4 En 4-5 dager etter fødselen. 5 De kom en gang. 6 Det var rømmegraut. 7 Nei, de kom bare en gang. 8 Det var i suppeterrin. Fløtefettet hadde de med på en flaske, og ellers hadde de med sukker og kanel til grøten. 9: Her huskes kun graut. 10 Det var kona sjøl som gikk. 11: Det var ikke vanlig at mannen fulgte med, \[s. 2\] men det hendte, og ingen syntes det var usømelig. 12 De skulle ha traktering, men ingen forskjell om det var gutt eller jente. 13 De hadde ikke noe spesielt navn. 14 Nei – ukjent. 15 Ja. 16 For en 40 – 50 år siden begynte enkelte å skifte over fra grøt til kaker og blomster. 17 Nei. 18 Nå har de besøkende med blomster, kaker, konfekt til moren og eller en gave til den nyfødte, helst et kledesplagg. 19 Ja, en holdt selskap for fadderne, nære slekt- ninger og venner. 20 Det kaltes barsel. 21 Ved barsel bruktes ikke sending, og det var ingen bestemt spiseseddel. 22 Det var ingen regel at alle skulle sende likt, men det var en ære å bære barnet til dåpen, så hun som bar, måtte ha en fin gave. 23 Nå gir fadderene og alle gjestene presanger til dåpsbarnet – fortrinsvis av sølv. \[s. 3\] \[\_B Fødselsdag.\] 24: Den ble ikke feiret hverken av barn eller voksne i eldre tider. 25: For voksne bare ved runde tall. 26: De fleste var og er ubudne. 27: Blomster og gaver blir gitt av både budne og ubudne. 28: Nei. 29: Nå er det kringle og bløtkake m.m. \[\_C. Konfirmasjon.\] 30: I eldre tider var det ingen festligheter i hjemmet ved konfirmasjon. Men husets folk feiret dagen med litt bedre mat og satt inne i stuen, ellers var det vanlig å spise i kjøkkenet både søndag og hverdag. 31: I 1915-20 åra ble det vanlig med konfirmasjonselskap her. Nå vanlig med store selskap over alt. 32: De som blir bedt er slekt, venner og naboer. Ikke så vnlig med presten eller læreren. 33: Nei, ikke sendinger. 34: Ja, alle som er bedt, gir gaver til konfirmanten. \[s. 4\] 35: Nei, ingen bestemte kaker. \[\_D. Bryllup\] 36: Her kaltes det «Himkommerøl». I 1880 åra var det bruk. 37: Nå er det sjelden noe forlovelsesselskap. 38: I den tid en kan huske – de siste 70 år – har det ikke vært vanlig med flere dagers bryllup. Ved en dags bryllup i eldre tid, møtte gjestene ved kirken, og straks de kom til bryllupsgården servertes middag. Neny: Suppe, oksesteik, skinkesteik, karbonader, pølser og benløse fugler. Gjestene forsynte seg ved anretningen og spiste ved mindre bord. Brudeparet og de nærmeste satt ved et større bord. Siden kaffe og kaker og litt utpå var det dessertbord. Utpå natten kaffe og smørbrød. Da skulle bruden skjenke kaffe. 39: De skulle sende 6 kakuer (brød) en smørkanne og et sukkerbrød. Det kaltes «full fønn» 40: Ja, smøret skulle pyntes med en rose, tegnet med en våt skje, og med litt grønt (persille). 41: Nei, bearmann fikk ikke noe med seg. 42: Den kaltes «fønn» 43: Tjenestejenta og barna brakte fønna til bryllupsgården. 44: Ja, det var kaffe og smørbrød, og somme tider dans. Det kaltes «fønnekvelden». \[s. 5\] \[\_45\] Nei, ikke noe ble sendt med hjem på fønnekvelden. 46: Kokkekona stod for maten, og dagen etter bryllupet sendte hun med mat hjem når de hentet «fønnekørja». 47: Flere dagers bryllup har ikke vært brukt her de siste 70-80 år. 48: Ja, ofte holdes nå bryllup på hotell. 49: Det er sjelden noen reiser til byen og lar seg vie uten bryllup. 50 Da blir det lite med presanger, bare fra de nærmeste, med av og til også fra nære venner. 51: På bryllupsdagen blir det oftest holdt fest bare ved runde tall. \[\_E Gravøl\] 52: De som ble bedt, var alle som hørte til «bearlaget» og så slektningene. De ble bedt med «bearmann». 53: Gravølet var det i en dag. Måltidene var: Frokost, middag, kaffe, dessert og kveldsmat. 54 Det var «stående» servering til alle mål. 55: Nei – ukjent. 56: Middagen var hovedmåltidet. 57: Gravølet ble holdt i hjemmet. \[s. 6\] 58: De som hadde langvei, hadde sendingen med seg. Forresten ble den sendt dagen før. 59: Nei, ikke annet enn smøret. 60: Ja, det ble servert kaffe og smørbrød. 61: Nei – ingen forskjell. 62: Nei – det er for lenge siden. 63: Det var vanlig å servere akuavitt til middagen, senere toddy eller punsj, og det hendte at de ble overstadig beruset. 64: Ja, sending holdt seg lengst ved gravøl. 65 Nå er det oftest kaffe og smørbrød, bare en enkelt gang er det middag. 66 Nei, nå nytes ikke alkohol ved begravelser. 67 Ja, enkelte gjør det. 68: I 1890 åra begynte en å sende skriftlig innbydelse. 69: Da en for 50 år siden fikk lokalavis (Øvre Smaalenene) ble det vanlig å avertere dødsfall i avisen. \[\_F. Nye fester.\] 70 Nei, ingen spesiell mat 17 mai. 71: Det er nå alminnelig å feire morsdagen her og en begynte nok med det på samme tid som i Oslo. 72 Nei, ingen feirer «farsdagen». \[s. 7\] 73: Nei, ingen bestemte retter. Bløte kaker er vanlig 74: Bakerne på stedet og lokalpersoner anbefaler morsdagskake, sukkerbrød. 75 Gjennom avisene.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste