Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Død og begravelse
NEG_64_13183_Øs_Askim
Transkripsjon av filen #NEG_64_13183_Øs_Askim
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
1: Ukjent. 2 - " - 3 - " - 4 Nei. 5 Nei - ukjent. 6 - " - - " - 7 Det hendte at den syke bad om å bli flyttet til et bestemt sted. Det ble tatt som et merke på at han ikke hadde lang tid igjen. 8 Nei. 9 Nei - ukjent. 10 Ja. 11 Presten talte med den syke; leste innstiftelses- ordene - og delte ut brød og vin til den syke. Uttalte: På Gud og mitt embedes vegne tilsiger jeg deg sydernes forlatelse. 12 Ja, det kunne være de nærmeste slektningene 13 Det var enkelte som bestemte hvordan be- gravelsen og andre ting skulle ordnes. 14 Her bruktes uttrykket "sovna inn" eller "slokna". 15 Har ikke hørt noe bestemt \[s. 2\] 16 Nei 17 Ja, øynene ble lukket. 18 Det ble lagt en salmebok under hagen, hvis munnen ikke lukket seg med det, ble den bundet opp. 19 Ja, naboene ble straks varslet. 20 Helt tilfeldig hvem som gikk med første budet. 21 Nei. 22 Man åpnet vinduet, og hvis det var speil, ble det dekket med et hvitt klede. 23 Hvis døden inntrådte på formiddagen, ble den døde flyttet samme dagen, men var det senere på ettermiddagen, ventet en til dagen etter. 24 På en lem som lå på stoler eller taburetter. \[På gården fantes en stor lem "liklemmen". Den oppbevartes på låven og ble tatt frem og vasket når det var bruk for den.\] 25 Nei, ikke på halm. 26 Ligge på likstrå, var tiden mellom døds- fallet og begravelsen. 27 Ja, halmen ble straks brent. 28 Nei 29 Det var ikke noe likstrå utenom sengehalmen. 30 Den døde ble vasket og stelt med det samme han ble flyttet ut av senga. 31 Det var oftest en nabokone som hjalp til med det. Ofte en som hadde vært der og vokt og hjulpet til. 32 Nei. 33 Ja. 34 Ja. 35 Hørte ikke noe om det. 36 Ja. 37 Nei - helt ukjent 38 Når liket lagdes i kisten, kaltes det å "sveipe". \[s. 3\] 39 Svøp eller sveip. 40 Liklaken var klede som lagdes under den døde, over det som kista var fylt med. 41 Nei - ukjent, brukte et vanlig laken. 42 Det ble kledd i underklær. 43 Det hendte de brukte brudelinet, og enkelte var det også som hadde likskjorta liggende ferdig. 44 Nei, en brukte det en hadde. 45 Nei. 46 De skulle ha strømper, men ikke sko. 47 Nei, alle var barhodet. Kvinners hår ble gredd og lagt på begge sider av ansiktet. 48 Nei, det var ingen forskjell. 49 Nei. 50 Nei. 51 Så lenge en kan huske tilbake - ca 75 år - var det vanlig å reise til Kristiania og kjøpe lik-klær, og ellers det som trengtes til begravelsen. 52 Ja, alle kjøper. Det er begge dele. 53 Blir kalt svøp eler sveip. 54 Nei - ukjent. 55 Ja. 56 Nei - ukjent. 57 Nei. 58 Å ha kisten ferdig, var sjeldent. Men å ha liggende emner til den, var mere vanlig. 59 Nei. 60 Ja, det var taustropper. 61 En snekker. 62 Kisten var sort. En tok trekull og knuste fint. Kista ble fuktet med limvann. Kullstøvet ble så drysset ut over kista med et dørslag og festet seg i lim- vannet. Kisten ble da sort. \[s. 4\] 63 Antagelig omkr. 1910. Først for barn. 64 Nei - ukjent. 65 Som underlag bruktes høvelspon. 66 Puta ble også fylt med høvelspon. 67 Ja, alle kjøper kisten ferdig nå. Som regel hvite. 68 Ukjent at den døde skulle ha noe med seg i kisten. 69 Nei. 70 Kisten ble pyntet med myrtekranser o. l. 71 Nei 72 Nei 73 Nei. 74 Det var bare de som hjalp til med å svøpe og legge i kisten som møtte. 75 Nei. 76 Liket ble ikke lagt i kista før dagen før begravelsen, liket lå som oftest på låven, men hvis det var god plass, lå det inne. 77 Vinduene og speilet ble dekket, men ellers ble ikke rommet pyntet. 78 Når kisten stod på låven, ble det ikke pyntet der, unntatt hvis den skulle stå der under begravelsen. Da ble det pyntet med granbar. 79 Det ble brukt barsaler hvor det ikke var låve, og liten plass inne. De ble laget på følgende måte: En tok slanke bjerkebusker, satte rotenden \[?fast/\] i jorda og bøyde toppene sammen og bant dem sammen slik at en fik en portal Utenpå bjerkene dekket en tett med gran- bar. Framsiden var helt åpen. \[s. 6\] 80 Nei, barsal bruktes også om vinteren. 81 Nei, det ble strødd fra låven, og ned på gårdsplassen hvor hesten stod. 82 Ja. 83 Hvis kista stod på låven, ble lokket lagt på om natta, men tatt av igjen under begravelsen. Stod det inne, ble en duk lagt over ansiktet. 84 Bare et hvitt klede. 85 Likduk. 86 Grannene kom gjerne dagen før med kranser, og de så da på den døde. 87 Ja - fra 1910. 88 Ja, den døde blir nå ført fra hjemmet til kapellet samme dagen han døde. Slekt og naboer samles da i huset hvor det holdes en andagt. Men meget sjelden er det noen bevertning. 89 Ja 90 En gjorde minst mulig. Det skulle være stille. 91 Ja, sørgetiden varte ett år. 92 En skulle holde seg mest mulig i ro, ikke delta i fester med dans o. l. 93 Sørgedrakten skulle være sort. Mennene hadde stive hatter (skalk) og enkelte hadde flos- hatter. 94 Enken skulle være sortkledd og ha sort slør. 95 Nei. 96 Nei. 97 Nei. 98 Ikke noen på noen bestemt ukedag. 99 Likferd bruktes før, nå begravelse. 100 Det ble sunget der hvor liket stod. 101 Loket var tatt av før. \[s. 6\] 102 Nei, det ble ikke brukt noe åklede. 103 Det ble brukt lys, de var plassert på et bord ved hode-enden. 104 Det ble brukt to lys til alle. 105 Hvis det bare bruktes små lys, ble de straks slukket. Var det store lys, ble de båret foran kisten. 106 Det var to voksne menn som bar lysene. De ble båret (eller kjørt) foran likkisten. \[-helt\] 107 De ble båret foran helt til kirken og til graven. \[Det bruktes to like store dreidde, sortlakerte lysestaker. Til dem hørte sort- lakerte blikkskjold med groteske figurer av "mannen med ljåen". På dette skjoldet var navn og årstall for den døde skrevet med gullbokstaver.\] 108 De ble satt på alteret. 109 Nei. 110 Har ikke hørt noe om våkenatten eller lignende. 111 Ukjent 112 Nei - 113 Liksalmene ble sunget langtrukket. 114 Ved enkelte anledninger. 115 Etter at den sist ansatte soknepresten kom hit 116 Ofte læreren i kretsen som sang ut. 117 Nei. 118 Bortfaller. 119 Det var naboer eller kjente. 120 Ja. 121 De nærmeste bærer nå. 122 Med fotenden først. 123 Nei. 124 Nei - ukjent 125 Ja. 126 Nei, den ble båret til likhesten. 127 Nei. ingen skjenk 128 Nei, de ble med til kirken 129 Alle som var i huset fulgte med til kirken. 130 Kan ikke huske annet enn at kvindene fulgte med til kirken \[s. 7\] 131 Det har alltid vært ærefullt å ha stort likfølge. Før var det spørsmål etter hvor mange hester det var. 132 Det var satt granbusker ved utgangsdøren og utover tunet. Noen brukte å brekke toppen på buskene. Hakket bar var strødd så langt det var satt opp granbusker. Ved utgangen av tunet var reist en æresport. 133 Der hvor veien gikk fra begravelsesgården inn på naboeiendommen, hadde naboen satt opp granbusker og strødd med bar, men sjelden ellers langs kirkeveien. 134 Ja, vanskelig å si når det kom i bruk. 135 Naboer, slekt og venner og ved hus langs kirkeveien. 136 Nei, det er sjelden. 137: I tilfelle var det når følget var reist tilbake. 138 Ja. Det er det vanlige. 139 Nei 140 Nei, ingen vinket. 141 Ukjent. 142 Nei. 143 Nei. 144 Nei, den skulle ikke settes på bakken. 145 Kisten ble satt like på vognen - uten underlag. 146 Ja, svart hest hvis det var råd å få. 147 Nei 148 Ja. 149 På hjemveien kjørtes i trav, men ingen kappkjøring. 150 Snekkeren som hadde gjort kista, kjørte til kirken. 151 Ja, kjøreren gikk. 152 Nei. 153 Her kjørtes over alt. 154 Nei - ukjent 155 Nei, ikke hørt snakk om det. 156 De som bar kisten ut, løftet den av og satte den på krakker. \[s. 8\] 157 Ikke i kirken, men ved kirken. 158 Kommunen. 159 De samme som bar den ut av huset hjemme 160 Nei. 161 Ja. 162 Nei. 163 Nei. 164 Ja, klokkeren og læreren som hadde sunget ut. 165 Nei 166 Ja. 167 Her har vært graver fra første halvdel av forrige århundre 168 Han kaltes graver'n. 169 De pårørende sørget for det i forveien. 170 De som bar, kastet graven igjen. Graveren hadde ikke noe med det. 171 Nei. 172 Det var nok for at den døde ikke skulle "gå igjen" 173 Ja, det var vanlig. Jordfestelsen ble foretatt etter prekenen søndag. 174 Gravene ble torvsatt og pyntet med blomster. 175 Til jul, pinse, 17 mai og lignende fest- dager pynter folk gravene ekstra. 176 Antagelig gjorde han det, i hvert fall i manns minne. 177 Husker en som hadde druknet og som ble løftet over muren. 178 Nei. 179 De ble begravd der hvor de ble løftet over - like inntil muren. 180 På vanlig måte. 181 Ingen ble lagt i kirkegårdsmuren, men for tidlig fødte barn ble lagt i graven sammen med en voksen. 182 Her bruktes likferd. \[s. 9\] 183 Det en beamann i hver grend. 184 Det var forskjell på bearlaget ved begravelser og bryllup. 185 Nei 187 Høytidelig og alvorlig. Han hadde en bestemt formel, men ordlyden er glemt. 188 Nei, det var ikke skikken. 189 Fra ca 1885 begynte en med bedebrev. 190 En dag 191 Det var vanlig med 5 måltider. 192 Nei (ikke hverdagsmat) 193 Nei, ingen forskjell på gift eller ugift 194 Ja, på begravelsesdagen var de nærmeste slektninger fri. 195 Ja, arbeidet stanset. 196 Her ble sendingene (kranser og fønn) sendt til begravelsesgarden dagen i forveien 197 Ingen bestemt gikk med sendingene. Som regel var de sortkledde. 198 Ja, det var bevertning. 199 Nei, bare smøret. Det skulle formes. Små smørkuler ble lagt rundt og oppe på toppen av smørstykket. 200 Hel sending var: 6 brød (kakur) sukker- brød og smør (ca 1 kg) Har ikke hørt snakk om halv sending. 201 Kan ikke huske flere dagers gravøl her. 202 Til middagen servertes akkevitt, etter middagen pjolter så mye de ønsket. Det hendte at enkelte ble synlig beruset. 203 Sendingen holdt seg lengst ved gravøl. 204 I eldre tid var det både sending og krans. Siden ble det bare krans. \[s. 10\] 205 Nei, det var før vår tid de begynte å sende kranser. 206 Kransen ble laget hemme. Den ble laget av villapal og tyttebærris. Om vinteren av granbar. Små kranser ble laget av myrt helst med en kalarose eller lignende. 207 Ja, antagelig omkr. 1915, da en fikk blomsterforretning. 208 I eldre tid ble kransen fra de pårørende begravd med kisten. Nå ikke. 209 De ligger på gravstedet til de tørker. Senere brent opp. 210 Det serveres middag eller kaffe og smørbrød ikke alkohol. 211 Ja, det er det vanlige. 212 I lokalavisen "Øvre Smaalenene" averteres dødsfall første gang i 1907. Se forøvrig svar på spørreliste nr 49 Kyrkjeleg folkelivsgransking.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste