Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Folkelige musikkinstrument
NEG_6_843_Ak_Asker
Transkripsjon av filen #NEG_6_843_Ak_Asker
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
\[\_Fela\] (ei fele) har i lange tider vært det mest brukte og gjeveste musikinstrument her. Det var både norsk og tysklaga feler. Både far og bestefar spilte på alm. norske feler. På mors side var det spilemenner så langt tilbake sagnet går. Ingen har II jeg I hørt kun- ne få fele til låte som bestefar, Johan Solstad. Jeg har også spilt fele. Da jeg blei lærer på mid- delskolen i Tønsberg måtte jeg bl.a undervise alle skøyerguttane i sang. Salmodion som var det ene- ste instrumentet jeg kunne "traktere" dugde ikke for en urolig gutteflokk på 50-60 stykker. Jeg måtte bruke fele, men hadde ingen og kunne ikke bruke en heller, og ikke hadde jeg penger å kjøpe en for. Jeg måtte derfor lage en sjøl på sløydskolen. Jeg hadde ikke annet verktøy enn alm. sløydredskap og ingen model å se etter, derfor blei fela litt for lang og litt for \[-kort\] tykk, men ellers ganske god. Bånn og "trøsken" er laget av løn, li- keså hals (halsen) med hue; skruer og gripbrett av i- benholt og lokke av gran med innlagt kantlist av løn. \[-Go\] Strengeholder og stol er kjøpte saker. Så tok jeg 9 timer undervisning hos \[?musikleder\] Knud- sen på Horten, og derpå tok jeg fatt på sangundervis- ningen. Dette var i begynnelsen av 80 årene. Jeg brukte fela i et lite dilettantorkeste som annenfioli- \[s. 2\] nist. Da bratschisten vor reiste måtte jeg rigge fela mi om til bratsch og bruke den som sådan. Siden steig den til første fiolin. Men hviler nå i kassa si. \[\_Bratsch\] var et ukjent instrument her i bygda, likeså \]\_cello\], men \[\_bassen\] (basen) var i bruk her, i alle fall i 20-30 åra. Men den hadde bare tre strenger inntil \[\_kontrabassen\] med fire strenger kom i 70 åra. No annet strykeinstru- ment var ikke i bruk her uten \[\_salmodikon\], som bare bruktes i skolene. Den vakte \[-en\] stor oppsikt da de før- ste salmodikoner kom i bruk på omgangsskolen - det var i 30-åra. Mange møtte opp for å høre på den og barnesangen. Jeg laga min, mens jeg gikk på se- minariet i 1880. Den bestod av bånn, låkk og sier og med et smalt brett med toneskala oppå. Under bogadraget et rundt hul som slapp lyden (ljøen) ut. De eldste salmodikoner var ikke innhullede (innhola), var bare et tett trestykke. De\[-n\] ga dårig lyd. \[\_Felebogan\] var som nå sålenge jeg kan minnes, men jeg hørte tale om at de i gammal ti brukte en litt kro- kete grankvist og brukte \[\_gokvae\] istedet for harpiks (har- peis) Jeg kan såvidt erindre den kjente Wergelandsgut- ten hadde en slik boga. Han sat ved ovnen (ommen) her hime og spilte så ivrig at bogan hans fauk inn i ommen og brant opp. Far måtte skaffe ham en ny. Andre strengeinstrumen var \[\_alm. harpe\] (ikke pedalharpe) og \[\_klaver og spinett\], men disse instrumenter bruktes bare hos de "kondisjonerede" - prestedøtre o.l. De hadde også \[\_eolsharper\] som blei hengt i trærne ved lysthus og hage- benker. De hadde 8 eller flere strenger. \[Figur. Tegning av eolsharpe med vindfangerfjøl, strengeskruer og lydhull\] \[s. 3\] Vindfangerfjøla kunne stilles etter vinden. Flere strengeinstrumenter var ikke i bruk her, når undtas \[\_pianofortet\] fela og basen. Av \[\_blåseinstrumenter\] var det først og framst \[\_klari- netten\] som var i bruk. Den sammen med en eller to feler spilte på brurefærd, bryllup og danselag. Almin- nelig \[\_fløyte\] var bare leilighetsvis brukt her, likeså \[\_trom- pet\] og \[\_jagthorn\]. \[\_Luren\] opphørte her omkring 1830. Den var laga av to lange, smale trestykker med en halvrund rand etter midten, slik at når disse to trestykker lag- des sammen blei det et langt rundt hull (høl) \[-etter\] som var sterkt utvidd i den nederste enden. Så blei dis- se trestykkene surret ihop med lange neverstrimler, hullet litt utvidd i øverst enden for lepene og luren var ferdig. I den seinere tid blei hullet boret ut med et langt bor. Når vi gjette kua om våren laga vi \[\_orelurer\]. Så os ut en slett og smekker orestamme som vi flekka og rulla i hop så det blei en slags lur. Den var kortere og tjukkere enn en alm. lur. \[Figur. Tegning av orelur\] Var den riktig laga, var det bra låt i den. \[\_Fløyta\] var ikke i bruk, undtaken \[\_siljufløyta\]. Men den laga vi alle, og den har de laga i uminnelige tider her. Likeså \[\_siljupipa\] som egentlig bare var en meget stutt siljufløyte (søljufløyte). Et slags blåseinstrument laga vi av sløkje (sprøytegras) Vi fikk et rør med tett bånd og blåste i den åpne enden. Blåse på \[\_grasstrå\] mellem tommelfingra (tommærstøtta) brukte vi. Med det kunne vi gale som en toppe. Av stilken på \[\_løvetann\] laga vi blåseinstrument. Vi spaltet den i den tynneste enden, så den virket som tunga i en klarinett \[Figur. Tegning av løvetannstilk som er splittet i den tynne enden\] og så det blei \[s. 4\] en slags horntone. Jeg som var musikalsk laga flere etter skalatonene f. eks e d e f g. Jeg fant straks ut at c, e og g låt pent ihop, men kom en av de andre med så skurra det. Jeg og mine søstre kunne spille "gubban Noa" med disse pri- mitive instrumentene. Jeg hadde c-ern, min eldste slster d-ern osv Så blåste jeg CC en annen blåste ee en tredje dd en fjerde ff o.s.v. Dette skaffa os mye moro. \[\_Munnspill\] (harmonikke) kom i bruk og avløste \[\_munn- harpa\] likesom \[\_trekkspillet\] (bæljespellet) for en stor del avløste fela. Det var i slutten av 60-åra. Da kom litt etter litt \[\_pianofortet\] også utover bygda. En og annen skolemester og organist hadde \[\_småorgler\] (harmonium) enkelte hjemmegjorte. I 16-17 årsalderen laga jeg et pipeorgel, pipene kjøpte jeg hos en orgelbygger de var utrangsjerte, belger, klaviatur og resten gjorde jeg sjøl. \[\_Trommer\] fantes ikke, men de gamle tamburer og underof- fiserer brukt blikspann for moro skyll. \[\_Kråkesmeller\] var i bruk, liksom \[\_veirhaner\] hadde bjeller de slo på. Og i bekkene banka \[\_hammerer\] på takstein o.l. og gjorde larm. \[\_Leirgauker\] kjøpte vi. Kuene hadde \[\_bjeller\], hesten og sauen \[\_vekker\]. Hesten hadde også \[\_dombjeller\]. Når prosten kjørte gjennom dalen her med den gilde \[\_dombjellekransen\] på hesten, da klang det herlig i vinterlufta! Det var no annet enn bilens sirener nå. Det har vært flinke musikkere her i Asker. Den eldste spillemann jeg har hørt om her var \[\_Hans Høn\]. En av hans slegtninger i seinere tid, \[\_Per Fusdal\] blei tubaist ved operan i Stockholm. "En jækel til å blåsa" sa den berømte svenske sanger "Lunkan" til meg en gang der borte. Han levde under Svenskekrigen og var en dyktig komponist. Etter ham kom \[\_Labråta musikken\]; det var tre brødre, levde frå 1820 til 1855 Da kom \[\_Torsemusikken\] som bestod av fire brødre, hvorav de tre gikk i snekkerlære hos far og bodde her. - Den eolsharpe jeg har er ca. 1.15 cm lang og 18 cm bred.
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste