Folkeforsk.no
Heim
Vel emne
Statistikk
Om
Registrer deg
Logg inn
Heim
Vel emnet ditt
Baking
NEG_4_4485_He_Trysil
Transkripsjon av filen #NEG_4_4485_He_Trysil
Kort rettleiar
metadata
sjå spørsmål
|
sjå fil
Nettleseren din støtter ikke visning av pdf
: 1: \[\_Korn og kvern\] Alt kornet mol dei på bekkjekverna, attåt hadde some gardar handkvern. Fyrste kverna i Tørberget hadde rugfinnene i Tørbergsåa på ein stad som har det finske navnet ”Kettiküna” (fra omlag 1680 til omlag 1800), seinare hadde dei kvern på andre stader til omlag 1900. Så vart det bygd ei kvern ved Karlberg Sagbruk. Denne vart brukt til nokre år etter krigen 1914-1918. Etter den tida sende dei kornet på bygdemøller. Enno (i \[\_1950\]) finst det ei brukbar handkvern her i Tørberget på g.nr 72 br.nr.19 “Gleditsch”. Det vert etter malingsmåten kalla : grøp, sammalt eller siktet. Det har vorte stor skilnad på mjølslaga som brukes no mot omlag 1900-1910. Folk har gått meir over til kveite. Det brukes svært lite byggmjøl og ikkje nemnande verdt av havre. Etter siste storkrigen, 1939-1945, er denne utvik- linga gått med stormsteg samstundes som korn- dyrkinga er gått attende til einstad i nærleiken av 0-punktet! \[*Flatbrød\]: rug + bygg + mais (fra 1900) \[*Lefse\]: rug + (i eldre tider havre) \[*“Kaku”\], \[*“Omnsbrød”\]: rug + noko kveite \[notat: pil ned fra omnsbrød: fra 1945 meir og meir kveite!\] \[s. 2\] \[\_2. Mjølet\] No brukes mest bare sikta mjøl til bakinga. Dei hadde handsåld med 50 cm diameter. \[Figur: tegning av handsåld\] Det grove mjølet som vart att, nytta dei i gamal tid og til folkemat. Seinare vart det dyremat. \[\_3.\] Best å bake av det nymala mjølet. Dei sett mjølet inn i eit varmt rom før bakinga. Mjøl som kjem rett fra kverna: “ny-mala”. Både til baking og koking meiner dei at at gamalt mjøl “bløtner”. \[*4. Samnamn\] for alt mjøl, korn og mjølmat: \[*“grøn” “Det blir bra med grøn i år.”\] \[\_5. Baksten.\] Før gjekk eit par gardar saman om bakst av t.d. flatbrød. Ei kjevlet ut og ei stekte. No er det aldri nokon som går i lag fra ymse gardar. Som bytesarbeide finst det sikkert ikkje meir i Trysil. Det finst enno (i 1950) sers flinke bakste- kjerringer som vert nytta i fleire garder, men ikkje utom bygda. \[\_Ymse slag brød og kake.\] \[\_Kaku\] - ikkje til kvardags i gamal tid \[\_Stomp\] - kvardagskost \[\_Flatbrød\] - kvardagskost \[\_Lefse\] - til høgtider som: jul, påske, pinse og familiefester: dåp, konfirmasjon, bryllupp og gravferd \[s. 3\] \[\_6. Brødslag i Trysil.\] \[a\] Kaku, \[b\] stomp, \[c\] flatbrød, \[d\] lefse \[\_a.b.c.\] kvardags \[*d.\] til høgtider. Fra omlag 1915 vart \[*“vikkje-brødet”\] heilt borte. Det var vanlig flatbrød som vart \[\_lagt i hop\] = “\[\_vikt”\] da det enno var varmt. Folk som skulle være langt borte fra heimen på arbeide, vart ofte utniste for ein månad om gongen. Hertil høyrde ei serskilt kasse for “vikkje-brød”. Med større penge-inntekt vart kostholdet annorleis. So kom fabrikk-brød: knekkebrød, omnsbrød (frå bakerier) flatbrød frå fabrikker ca. 1930. - Knekkebrødet kom frå Sverige til Trysil, bakeriomnsbrødet og fabrikk-flatbrødet kom fra Hedmarksbygdene: Løten, Vang, Stange o.s.v. omlag 1900. \[*7. Gjestvon\] Før i tida var det helst: \[*“røm-tynnkaku”\]. Den vart bakt av: fint kveitemjøl, fløte, fett og litt sukker. Den var hardstekt og kunne halde seg i fleire månader. Da \[*hjortetaksalt\] fra omlag 1890 vart kjent i Trysil, kom ymse nye kaker - slike som \[*“snipp”\]. Dei siste 30 åra har so etter oppskrift- bøker kome nye kakeslag med til dels mykje sukker og fett i. Samnamn som \[\_gjestvon\] er ikkje kjend i Trysil. \[\_8. Glokake\] Steikt på glør eller i varm oske kalla dei i Trysil: \[“glohoppe\]”. Som mjøl var ei tid då til slikt mykje nytta \[\_“dernæst”\] av kveite eller rug. Det vart brukt natron, ikkje gjær i slik deig. Denne bakemåten er det no heilt slutt på. Deigklumpen vart lagt rett ned i glohaugen. \[s. 4\] \[\_9. Flatbrød.\] Det tynneste var til høgtid og gjester, det andre til kvardags. Namn: \[\_1. tunnbrød\] (tynnere utkjevlet og some tider nytta litt finere mjøl) 2. \[\_kvardagsbrød\] (tjukkere og noe meire grovt mjøl) 3. \[\_erterbrød\] (det vart nytta ertermjøl i deigen). Dette siste brødet bruktes i eldre tid mykje i slåttonna (ofte kalla: “slått-brød”). No er vel ingen meir i Trysil som baker av ertermjøl. Dei lærte av folk fra Hedmarksbygdene å bruke ertermjøl i brødet. Mange store Hedmarksgarder, særleg fra Stange, dreiv stort seterbruk i Trysil heilt fram til omlag 1910-1912. \[\_10. Knekabrød.\] Fint flatbrød vart smurt med ei blanding av mjølk og myssmør. Noko særleg namn hugser ingen lenger, men det vart brukt ved festlege lag og brukt med smør og ost på. \[*11. Leiv\] Flatbrødet før det var steikt. Ei brødskive kaltes og kalles framleis: \[*“kakuskive”.\] \[\_12. Lefse.\] Lefse blir bakt til høgtidene og til reisemat (“nist-lefse”). I Trysil seier vi: “lefs-klining” \[*Lefse\] er berre lefse utan noko på. \[*“Lefs-klining”\] må det være smurt på smør og av og til anna pålegg, og etterpå blir den “lagt i hop” (bretta) \[\_13. Bretting\] \[\_Lefsa\] blir alltid bretta i hop like etter steikinga so det vart 8 lag av leiva. \[\_Flatbrødet\] vart tidlegare “vikt” (brettet). Brettinga vart gjort \[-like\] mens leiven lå på takka \[s. 5\] og akkurat med det same steikinga var ferdig. Det heile og ubretta flatbrødet \[\_la\] dei \[\_farg\] på. \[\_14. Gjær og surdeig.\] Dei laga gjær sjølve av: \[\_mjøl, homle\] og \[\_litt sukker\]. Etter baksten tok ein att noko av deigen og gøymte til seinare i litt mjøl. Andre lånte hos grannene sine. 15: \[\_Surdeig\] var brukt mye før, men ikkje no lenger. Skrapa siste deigen, rulla ein bolle, gøymte turr, løyste opp den vatn eller mjølk. \[\_16.\] De såg etter høgda på deigen, gjorde ei grop og sette ei brennende stikke eller ei fyrstikke ned i gropa. Slokna den, var gjæringa ferdig. Mjukt gjærbrød (“kaku”) brukes daglig no. I tidli- gare tider vente dei nokre dager, for både var brødet drygere og ein meinte (med rette) at det var meir helsesamt. \[\_17. Steikinga\] tok lenger tid når det var nytta surdeig enn gjær. - Det kom elles an på kor sterk varme ein nytta. Sume var redd sterk varme, men troleg hadde steikeomnene mest å segje då som no for resultatet. Det mest vanlege var: I. sette deigen om kvelden, II. knadde opp om morgonen før fjøstid, III. bakte 3 timer seinare. \[\_18. Hardt gjæra brød.\] Ingen hugser det lenger. \[\_19. Steikinga.\] Ein heldt seg helst i eit \[\_eldhus\] (“pannhus”, “størrøss”) med både bakst og brygging. Omnen var mura opp av teglsten. \[\_20.\] Fleire husstander nytta same omnen i \[s. 6\] gamal tid til syra brød. Dei bakte og steikte sjølve, men hadde med bakstved. \[\_21.\] Veden skulle helst være småhoggen tørrgran. \[\_Måteleg heit omn:\] strøyde litt mjøl og såg etter kor snøgt det vart farga, some bakte og eit heller lite prøvebrød. Om omnen vart for varm, sette dei opp døra eit bel. \[\_22.\] Osko sopa dei vel ut og etterpå bruka dei ein kost duppa i vatn og svipa over omnsbotnen. Det er ingen som hogser at det vart lagt noko under brødet (halm e.l.) Men ofte la dei noko \[\_over\] brødet, for å trygge seg mot for svart skorpe på oversida. \[\_23. Ettervarmen\] vart nytta til småkaker, turking av ved, og til “kaffe-knupp” = små, firkanta stykke av “stomp” som vart hardsteikt og malt i lag med kaffe. \[\_24. og 25.\] ikkje kjend her. \[\_26.\] Brød som vert koka. “Sild-klubb” og “mysmør-klubb” vart kokt i vatn. Dei flaut opp når kokinga var ferdig. \[\_27.\] Ikkje brukt her. \[\_28. Korleis gøymer ein brødet.\] \[*Flatbrødet låg i store lag på hyller i stabburet. Det kunne gøymest i fra ½ til 1 år etter tilhøva. \[*“Kaku”\] omlag 1 månad. Det same for “stomp”. \[*“Lefse”\] borti 2 månader. \[*“Røm-tynnkaku”\] \[s. 7\] kunne gøymast i 3-4 månader. Det same galdt \[*“snipp”\]. \[*“Goro”\] og “fattigmann” kunne ein ofte ha liggjande i 5-6 månader. \[\_29. Kakestempel og figurkaker.\] Utskorne kakestempel av tre vart mest nytta, seinare kom det ymse stempel av jarnblekk. Namnet på desse stemplene var helst: “form” med det serskilde kakenamnet sett føre. Figurane var noko ymse: t.d. kjerring, kall, “fuggel”, hest, ku, sau, geit(“bukk”), nisse o.s.b. \[\_30\]. Slike figurbrød og kaker vart nytta berre i store høgtider: jol, påske og brudlaup eller gravferd. \[\_31.\] Kaker steikt på takka vart helst nytta til helgedagskost. \[\_32\]. Nokon få brukte å seie: “neva-deig”. \[\_33. Kaker steikte i jarn:\] vaffel - goro - skriverbrød. “Vaffel-røre” “goro-deig”. \[\_Som krydd\] har vore nytta: \[\_anis\] og i seinere tid litt \[\_peppar\], “peppar-snipp”. \[*Nødbrød\]. Surrogat for mjøl vart nytta av some i Trysil i 1917-1918: \[*“brød-mose”\] (Islandsk lav), i \[\_1941-1943\] var det og nokon som prøvde seg fram med ikkje berre “brød-mose”, men med \[\_graset av brenn-nesle\] og \[\_gulrot\]. Det vart turka godt og så male og blanda i mjølet. Det synte seg å vera vanskeleg med steikinga. Best gjekk det som \[\_vafler.\] Ein her på staden (\[\_Tørberget\], Trysil) hadde \[s. 8\] lese i eit botanisk verk at mykje folk i \[Notat: se side 12 III bind Lagerberg og Holmboe “Våre ville planter”\] Tyskland i 1. verdskrigen 1914-1918 hadde funne ut at rotstokken av \[\_nøkke-rose\], Nymphaia alba og Nuphan lutheum. Denne eine mannen tok desse stivelsesrike rotstokkane, skar bort noko av det ytste grøne laget, turka og mol resten. Han blanda og i noko kålrot. Denne karen står høgt i intelligens. Han har teke eksamen som \[\_lærar\], \[\_agronom\] og \[\_ingeniør\]. Han har vore mange stader i Noreg og fleire år i U.S.A. - Mange meinte han var noko av ein raring; men sanninga var og er vel: han var meir klårsynt enn folk flest! Dertil var han meir uredd for å prøve seg fram enn alle vi andre kvardags- travarar. \[*34. Bork\] Sokneprest Axel Christian Smith skreiv i 1784 ei bok kalla: “Beskrivelse over Trysild Prestegjeld.” Her fortel han at Trysil er \[*borkebrødets rette fedreland.\] Dei fattigste lager det berre av furubork. Det nyttest unge, frodige tre, og dei tok berre den inste kvite del av borken. Brødet fekk ein besk og samensnerpa smak. Folk klaga ofte over “Svien og Brænde for brystet”. Andre blanda furubork-mjølet med agner, halm- stubb, syrefrø (Rumex), islandsk lav o.s.b. Borkebrødet vart laga som flatbrød i firkanta stykke på omlag kvart-ark’s storleik. Dei hadde ymse namn på brødet etter innhaldet: \[*“Godbrød”\] (av bygg, blandkorn eller rug), \[*“borkbrød”\] (berre av bork). \[*“Agn-brød”\] (der dominerte agnene), \[*“måså-brød”\] (der var det nytta mykje islandsk lav). Slike brødslag vart nok ofte nytta mellom mykje fattige folk i Trysil heilt opp mot 1880 tida. So kom større verde på tømmeret i Trysil \[s. 9\] og folk fekk etter kvart so pass for arbeidet sitt at borkebrødet vart borte. \[\_35. Furubork\] vart samla inn i sevjetida. Det kvite, inste laget tok dei heim til badstugua der det vart hengt opp til god turk. Seinare vart det knust, finmalt og blanda med andre emne om ein hadde noko, elles vart det bakt av berre borkemjølet. \[\_36.\] Sjå svara \[\_under 34 og 35\]! \[\_37\]. Borkebrødet stal arbeidsevna ut av folk vart det fortald, mykje mettingsvansker fylgde med. \[\_38. Sjå 34\]! Elles vart det og noko seinare nytta noko beinmjøl. \[\_39. Mose.\] Islandsk lav (“brød-måsså”) var best av alle “surrogat” til stomp (“måsså-stomp”). \[\_40. “Brød-måsså”.\] \[\_41.\] Ein knuste og finmol bein til å blande i mjølet. Som reidskap til knusing nytta dei oftest ein økshammar og etterpå ei kvenn (kvern).
Lagre
Lagre og merk som ferdig
Vennligst logg inn for å starte transkripsjon
00:00:00
Gje opp transkripsjon
Transkriber ein tilfeldig
Førre
Neste